Algemene Voorwaarden

Artikel 1. Definities
  1. De therapeut/praktijk: Praktijk Paul Quist.
  2. De patiënt/cliënt: de wederpartij van de Praktijk.
  3. Traject: een overeenkomst betreffende meerdere losse verrichtingen.
Artikel 2. Toepasselijkheid
  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en uitvoering van alle overeenkomsten.
  2. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk of elektronisch zijn overeengekomen.
  3. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing.
  4. Op alle overeenkomsten is het Nederlands recht van toepassing.
  5. Kennelijke fouten of vergissingen op website, in communicatie, folders of publicaties zijn niet bindend.
  6. Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
Artikel 3. Aansprakelijkheid
  1. Bij de uitvoering van de dienstverlening van de therapeut is sprake van een inspanningsverplichting.
  2. De therapeut geeft op geen enkele wijze een geneeskundige garantie af noch is deze op enige wijze aansprakelijk voor medische complicaties die zich ten tijde dan wel na uitvoering van de dienstverlening bij de cliënt voordoen welke niet te wijten zijn aan een zwaarwegende toerekenbare tekortkoming van de therapeut. De therapeut is op geen enkele wijze aansprakelijk voor gevolgschade.
  3. De therapeut is niet aansprakelijk voor zover schade voortvloeit uit het feit dat de cliënt door de therapeut mondelinge of schriftelijke adviezen niet naar behoren heeft opgevolgd.
  4. De aansprakelijkheid van de therapeut voor schade voortvloeiend uit de door deze – eventueel met inschakeling van niet ondergeschikten – verrichte diensten is beperkt tot maximaal de kosten van een consult en geadviseerde supplementen c.q. medicijnen.
  5. De cliënt is verplicht alle maatregelen te treffen die nodig zijn ter beperking van de schade waarvoor deze de therapeut aansprakelijk wil stellen.
  6. De therapeut is op geen enkele wijze aansprakelijk voor de kwaliteit en samenstelling van de geadviseerde supplementen, medicijnen. De leverancier van deze supplementen, medicijnen, is hiervoor verantwoordelijk en aanspreekbaar. De therapeut zal zover het in het vermogen ligt meewerken aan de juiste afhandeling van een klacht over de geadviseerde supplementen, medicijnen.
  7. In alle gevallen is iedere aansprakelijkheid van de therapeut beperkt tot het bedrag hetwelk in rekening is gebracht aan de cliënt.
  8. Bij de aanwezigheid van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is de aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval uit hoofde van de gesloten bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald.
Artikel 4. Totstandkoming van de overeenkomst
  1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod. Dit kan plaatsvinden voor het begin van een behandeling; telefonisch; via e-mail of een online afsprakensysteem.
  2. Een overeenkomst kan zowel een traject als losse verrichtingen betreffen.
  3. Een overeenkomst tussen de therapeut en de cliënt komt tot stand door een schriftelijke acceptatie van de prijsafspraak door de cliënt of een mondelinge bevestiging van een individueel consult.
  4. Indien een acceptatie van een prijsopgave voorbehouden en/of wijzigingen inhoudt, komt de overeenkomst pas tot stand nadat de therapeut schriftelijk heeft ingestemd met deze voorbehouden en/of wijzigingen.
  5. Wijzigingen van dan wel aanvullingen op de overeenkomst komen slechts tot stand nadat beide partijen deze schriftelijk of ingeval van een individueel consult mondeling hebben bevestigd.
Artikel 5. Duur overeenkomst en ontbinding
  1. Tenzij in de overeenkomst anders is bepaald, wordt deze aangegaan voor de duur van een traject c.q. losse verrichtingen. Na afloop van de overeengekomen contractperiode kan de overeenkomst in overleg tussen beide partijen worden verlengd.
  2. Ieder der partijen is, onverminderd het recht op vergoeding van kosten, schade en rente, gerechtigd de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst met onmiddellijke ingang bij aangetekende brief te ontbinden indien;
    – De wederpartij één of meer van haar verplichtingen niet heeft nagekomen en nalatig is aan haar verplichtingen te voldoen binnen een aan haar bij aangetekende brief voor nakoming gestelde termijn,tenzij de tekortkoming(en) van dusdanige aard of geringe betekenis is (zijn) dat deze in redelijkheid geen ontbinding rechtvaardigen.
    – Voor de wederpartij faillissement of surseance van betaling wordt aangevraagd of verleend, dan wel maatregelen worden getroffen die duiden op beëindiging of staking van de onderneming.
Artikel 6. Annulering
  1. Annulering van afspraken voor individuele personen voortvloeiend uit een overeenkomst dient uiterlijk 48 uur vóór het afgesproken tijdstip te geschieden. Vervanging door een andere persoon, geregeld door de cliënt wordt niet als annulering beschouwd.
  2. Voor annulering van consulten gelden de volgende annuleringsvoorwaarden;
    – Bij annulering tot 48 uur voor aanvang is de cliënt geen kosten verschuldigd.
    – Bij annulering 24 uur voor aanvang van een consult is de cliënt 50% van het bedrag voor het consult verschuldigd.
    – Bij annulering binnen 24 uur voor aanvang van een consult is de cliënt 100% van het bedrag voor het consult verschuldigd.
    – Indien een consult op verzoek van een cliënt wordt verschoven naar een latere datum is de cliënt bij verschuiving tot 48 uur voor aanvang van het consult geen kosten verschuldigd, binnen 48 uur voor aanvang 50% van het bedrag voor het consult en binnen 24 uur voor aanvang van het consult het volledige bedrag.
    – Indien annulering niet of te laat geschiedt, is de therapeut gerechtigd de betreffende dienst(en) in rekening te brengen onverkort het recht op betaling van alle gemaakte kosten.
    – De therapeut is in redelijkheid gerechtigd een reeds geplande afspraak te wijzigen wat betreft tijdstip. Die zal dit uiterlijk 48 uur vóór het afgesproken tijdstip kenbaar maken, waarbij voor de cliënt de meest gunstige reistijd zal worden aangehouden.
  3. Herinnering: 1 of 2 dagen voor de afspraak kan een extra herinnering worden verstuurd in de vorm van een e-mail, sms of anderszins. Soms belanden e-mails in de spam-box van de ontvanger waardoor het lijkt of deze niet verstuurd is. De e-mail is een extra geheugensteun, de cliënt is zelf verantwoordelijk voor het noteren en nakomen van de afspraak.
Artikel 7. Facturering en Betaling
  1. Betalingen dienen contant met een in Nederland algemeen geaccepteerd betaalmiddel te geschieden. Contante betaling omvat ook bijschrijving van het verschuldigde bedrag op een aangegeven bank- of girorekening op het tijdstip van de koop of levering, of betaling door middel van door banken erkende vormen van elektronisch betalen.
  2. Bij een reeks behandelingen kan een vooruitbetaling worden verlangd van maximaal vijftig procent van de totaalprijs. Het resterende deel van totaalprijs zal na voltooiing van de reeks behandelingen in rekening worden gebracht.
  3. Indien cliënt in geval van overmacht verhinderd is de gemaakte afspraak na te komen, kunnen geen kosten in rekening worden gebracht.
  4. Indien de cliënt ondanks herhaald verzoek niet uit zichzelf betaalt, komen de gemaakte kosten om de geldvordering te innen voor rekening van de cliënt. De berekening van de hoogte van de kosten die rekening worden gebracht zal plaatsvinden overeenkomstig de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten.
  5. Dienstverlening voor particuliere cliënten dient door deze direct na de dienstverlening aan de therapeut tegen overleg van een kwitantie te worden voldaan.
  6. Dienstverlening voor cliënten niet zijnde particulieren zal door de therapeut, volgens afspraak middels een declaratie in rekening worden gebracht.
  7. Facturering vindt plaats op basis van de tussen partijen overeengekomen tarieven en aantallen verrichtingen bij aanvang van de dienstverlening.
    Tenzij schriftelijk anders overeengekomen dient de niet particuliere cliënt binnen 14 dagen na factuurdatum, zonder enig beroep op verrekening, aan de therapeut te betalen.
  8. Indien sprake is van een traject kunnen partijen een betaling in termijnen overeenkomen.
  9. Bij overschrijding van de betalingstermijn is de cliënt, zonder dat ingebrekestelling is vereist, in verzuim. De therapeut is gerechtigd de verplichtingen tot het verrichten van diensten met ingang van de datum waarop de betalingstermijn is verstreken op te schorten. De therapeut zal de cliënt tijdig op de hoogte stellen van vernoemde opschorting van de dienstverlening. De cliënt is met ingang van voornoemde datum over het openstaande bedrag de wettelijke rente verschuldigd. Voorts komen alle buitengerechtelijke incassokosten voor rekening van de cliënt. Onder incassokosten vallen de kosten van advocaten, deurwaarders en incassobureaus, vastgesteld overeenkomstig de geldende c.q. gebruikelijke tarieven.
Artikel 8. Tarieven
  1. De tarieven voor consulten, supplementen, medicijnen c.q. losse verrichtingen zijn gebaseerd op de meest recente tarievenlijst en/of worden vermeld in de offerte voor de betreffende dienstverlening.
Artikel 9. Geheimhouding, dossierbeheer en inzagerecht
  1. De therapeut zal alle informatie betreffende de cliënt die deze verkrijgt bij de uitvoering van diensten vertrouwelijk behandelen en deze informatie niet aan derden ter hand stellen, behoudens voor zover therapeut daartoe verplicht is of de therapeut toestemming heeft verkregen.
  2. De therapeut zal een geheimhoudingsplicht zoals beschreven in lid 1 opleggen aan medewerkers en eventuele bij de uitvoering van diensten ingeschakelde derden.
  3. De therapeut zal volgens van tevoren gemaakte afspraken kwantitatieve rapportages over trajecten op aanvraag van de cliënt verstrekken, met inachtneming van de wet op privacy.
Artikel 10. Overmacht
  1. Voor schade als gevolg van omstandigheden die ten tijde van het aangaan van de overeenkomst niet waren te voorzien wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Als zodanige omstandigheden worden onder meer aangemerkt: gebrek aan grondstoffen, fabrieksstoring van welke aard dan ook, werkstaking, uitsluiting van of gebrek aan werknemers, quarantaine, epidemieën, pandemieën, natuurrampen, mobilisatie, staat van beleg, staat van oorlog of oorlog, verkeersstremming bij spoorwegen of gebrek aan vervoersmiddelen, verkeersblokkades, ziekte ongeacht de reden of oorzaak daarvan of andere onvoorziene omstandigheden die niet bekend waren bij het aangaan van de overeenkomst.
  2. De therapeut heeft het recht om in geval van overmacht de nakoming van de overeenkomst op te schorten dan wel te ontbinden. Daarbij behoudt deze het recht het reeds uitgevoerde deel van de overeenkomst te factureren.
  3. Indien de therapeut een tijdelijk opgeschort deel van de overeenkomst later toch uitvoert, is zonder enige vorm van korting de gehele overeengekomen tegenprestatie verschuldigd.
Artikel 11. Wijziging van de algemene voorwaarden

Rekening houdend met veranderingen aan de website en de werkwijze, behoudt de therapeut zich de mogelijkheid voor om onderhavige Algemene Voorwaarden op elk moment aan te passen of te wijzigen. In dat geval worden de nieuwe Algemene Voorwaarden door (online) wijziging medegedeeld en gelden ze op elke overeenkomst die na de wijziging wordt gerealiseerd.

Artikel 12. Slotbepaling

In alle gevallen waarin deze algemene voorwaarden niet voorzien, zal de overeenkomst in het licht van deze algemene voorwaarden en naar redelijkheid en billijkheid worden uitgelegd.